
Algemene voorwaarden Tasco bv
1. Toepassing
1.1. Onderhavige Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op elke dienst en/of elke prestatie die wordt verleend, en op elk werk dat wordt uitgevoerd, hierna omschreven als de ‘opdracht’, door TASCO BV en/of haar zustervennootschappen en/of haar aangestelden, alsook op de facturen.
1.2. De Algemene Voorwaarden die voorkomen op de stukken van de Opdrachtgever zijn niet tegenstelbaar aan TASCO BV, met uitzondering van deze gevallen waarin TASCO BV daartoe voorafgaandelijk, schriftelijk en uitdrukkelijk instemt.
1.3. De aanvaarding van een opdracht door TASCO BV, op welke wijze ook, houdt geen aanvaarding in van de algemene of verkoopsvoorwaarden van de Opdrachtgever.
1.4. In deze Algemene Voorwaarden betekent de “Opdrachtgever”: zowel de natuurlijke- of rechtspersoon die koopt voor beroepsmatige doeleinden (Koper/Ondernemer) als de natuurlijke persoon die uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinden koopt (Koper/Consument).
1.5. De onderhavige Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met TASCO BV, voor de uitvoering waarbij derden dienen te worden betrokken.
2. Contractuele relatie
2.1. Enkel deze Algemene Voorwaarden beheersen de contractuele relatie tussen TASCO BV en de Opdrachtgever, die door de aankoop uitdrukkelijk bevestigt voorafgaand aan de aankoop deze Algemene Voorwaarden te hebben gelezen, begrepen en aanvaard. Afwijkingen op deze Algemene- of Bijzondere Voorwaarden zijn enkel mogelijk indien beide partijen uitdrukkelijk en schriftelijk hun akkoord hebben gegeven. In dat geval blijven deze Algemene- en Bijzondere Voorwaarden minstens op aanvullende wijze gelden.
3. Offertes/prijzen
3.1. De offerte, prijsopgave, voorcalculatie of vergelijkbare mededelingen opgemaakt door TASCO BV zijn 14 dagen geldig vanaf de datum van opmaak, behoudens wanneer er een andere termijn op de offerte wordt voorzien, of wanneer de termijn van geldigheid door TASCO BV uitdrukkelijk en schriftelijk wordt aangepast. TASCO BV is echter slechts aan de offerte gebonden, nadat deze door de Opdrachtgever schriftelijk is bevestigd en door TASCO BV als overeenkomst is geaccepteerd.
3.2. De prijzen voor een opdracht, die worden vermeld op een offerte, prijsopgave, voorcalculatie, orderbevestiging of vergelijkbare mededelingen, zijn enkel ter informatieve titel en kunnen worden herleid of vermeerderd naargelang de omvang en complexiteit van de opdracht, alsook naargelang de tijd die verstrijkt tussen het sluiten van de overeenkomst en de uitvoering ervan. TASCO BV behoudt zich steeds het recht voor om de prijzen te herrekenen op basis van de op dat ogenblik geldende marktprijzen.
3.3. Volgende BTW-tarieven zijn van toepassing op de opdrachten die worden uitgevoerd door TASCO BV:
-
6 % bij levering of afhaling van gerechten
-
12 % op voeding algemeen
-
21 % op dranken, leveringskosten, materiaal huren, bedieningspersoneel,…
-
21 % op het huren van de feestzalen ed.
3.4. TASCO BV heeft steeds de vrije keuze in de uitvoering van de opdracht en de keuze van de materialen, producten en/of ingrediënten, alsook in de keuze van de personen die de opdracht uitvoeren, en dit zonder dat deze keuzes aanleiding kunnen geven tot een prijsvermindering.
3.5. Eventuele bijkomende prestaties/diensten/opdrachten worden uitgevoerd aan de gangbare éénheidsprijzen of het in voege zijnde uurloon.
3.6. Prestaties van kelners langer dan 11 uur worden aan 150% gerekend.
3.7. Verplaatsingen worden aangerekend tegen de gangbare éénheidsprijzen. Uurlonen worden gerekend van bij het vertrek en tot aan de terugkomst.
3.8. Alle prijzen zijn berekend op het aantal zoals door de Opdrachtgever opgegeven. Afwijkingen van de aantallen kunnen aanleiding geven tot een andere eenheidsprijs. Ook met een aanpassing van de gerechten dient rekening te worden gehouden, dit laatste evenwel in samenspraak.
3.9. Wanneer (een deel) van de opdracht/het feest berekend wordt voor groepen kleiner dan 50 personen, wordt het personeel aangerekend in regie aan de gangbare éénheidsprijzen/uurlonen.
4. Uitvoering van de overeenkomst
4.1. TASCO BV zal de opdracht naar best inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
4.2. Indien en voor zover een goede uitvoering van de opdracht dit vereist heeft TASCO BV het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
4.3. De Opdrachtgever dient er voor te zorgen dat eventueel door derden uit te voeren werkzaamheden zodanig en zo tijdig worden verricht, dat de uitvoering van het aan TASCO BV opgedragen werk geen vertraging ondervindt. Daartoe dient de Opdrachtgever minimum 14 dagen voor aanvang van het evenement een gedetailleerd draaiboek voor zowel opbouw als afbouw aan TASCO BV te bezorgen.
4.4. Laattijdig, niet ingediende of niet correct ingediende draaiboeken die tot vertraging van de uitvoering van werkzaamheden aanleiding geven en/of vertragingen bij de uitvoering van de opdracht, dewelke hun oorzaak niet vinden bij TASCO BV, zullen aanleiding geven tot het in rekening brengen van kosten (aan de gangbare éénheidsprijzen en het in voege zijnde uurloon) en dit ten laste van de Opdrachtgever.
5. Wijzigingen na totstandkoming van de overeenkomst
5.1. Planning en logistieke wijzigingen die afwijken van de getekende offerte zullen per aanpassing besproken en gebudgetteerd worden.
5.2. Het aantal personen dient ten laatste 10 dagen voor aanvang van de opdracht/het feest te worden doorgegeven. Dit aantal is definitief. Een lager aantal personen t.o.v. de initiële offerte zal aanleiding geven tot een meerkost van 20% op alle onderdelen met “eten”. De formule daarvoor is: (eenheidsprijs voor eten + 20%). Een hoger aantal personen kan vanaf die dag enkel via e-mail worden medegedeeld en is pas aanvaard als TASCO BV dit per e-mail bevestigd heeft. Als er geen aantal personen meer wordt doorgegeven, is het aantal van toepassing uit de recentste offerte.
5.3. Op de dag van het evenement dient de klant aan de hand van registratiesoftware het exacte aantal personen door te geven aan TASCO BV. Indien TASCO BV geen toegang krijgt tot deze gegevens of indien de gastenlijst niet overhandigd wordt of indien er geen software wordt gebruikt, dan zal TASCO BV een personenteller voorzien. Het aantal op die teller is bindend voor de facturatie van het aantal personen. De kostprijs van een personenteller wordt in regie gefactureerd aan het gangbare uurtarief.
6. Aanvaarding
6.1. Er is aanvaarding van de uitvoering van de opdracht zonder voorbehoud indien de Opdrachtgever niet onmiddellijk bij kennisname van een gebrek in de uitvoering of wanprestatie TASCO BV daarvan op de hoogte stelt én bovendien binnen de 3 dagen na het uitvoeren van de opdracht de bezwaren bij aangetekend schrijven en/of e-mail met ontvangstbevestiging toelicht.
7. Goederen/levering/risico
7.1. Bij de uitvoering van de opdracht kan TASCO BV gebruik maken van eigen of door derden ter beschikking gestelde goederen (bijvoorbeeld tafels, stoelen, meubilair, decoratie, servies, apparaten,…), hierna ‘de goederen’, en dit op kosten van de Opdrachtgever aan de gangbare prijzen.
7.2. De Opdrachtgever is gehouden een borg te stellen voor de goederen die worden aangewend bij de uitvoering van een opdracht op een andere locatie dan Watt17, waarbij de omvang van de borg zal worden bepaald door TASCO BV en zal worden gesteld voor uitvoering van de opdracht.
7.3. De Opdrachtgever is gehouden de goederen in ontvangst te nemen (en desgevallend te stockeren) wanneer deze aan hem, na voorafgaande verwittiging van levering, ter beschikking worden gesteld. Bij onmogelijkheid tot het in ontvangst nemen door de Opdrachtgever, zullen de goederen op kosten en op risico van de Opdrachtgever worden gestockeerd, daarin begrepen de verplaatsingskosten en uren aan gangbare éénheidsprijzen of het in voege zijnde uurloon. De Opdrachtgever garandeert in dat geval evenwel op geen enkele manier dat de goederen ook effectief kunnen worden gestockeerd.
7.4. De Opdrachtgever staat, bij levering van de goederen door TASCO BV of bij levering van een derde met het oog op het aanwenden ervan bij het uitvoeren van de opdracht, in voor het (veilig en naar behoren) stockeren van de goederen. De Opdrachtgever draagt het risico vanaf de levering.
7.5. De goederen die worden geleverd worden bij levering door de Opdrachtgever onmiddellijk nagezien, en dit voor wat betreft de kwaliteit en kwantiteit. Bij gebreke aan bezwaren die worden geuit binnen de 24 uur na levering, worden de goederen geacht te zijn aanvaard door de Opdrachtgever.
8. Beperkingen/aansprakelijkheid
8.1. De verbintenissen van TASCO BV zijn inspanningsverbintenissen en géén resultaatsverbintenissen.
8.2. TASCO BV kan niet aansprakelijk gesteld worden voor het niet naleven van de verplichtingen in geval van overmacht, daarin onder meer (doch niet limitatief) begrepen de substantiële ontwrichting van het verkeer, oproer, oorlog, en aanhoudend storm of vriesweer.
8.3. TASCO BV is niet aansprakelijk voor:
-
diefstal/verlies van of schade aan goederen die haar door de Opdrachtgever of derden werden toevertrouwd of die aanwezig zijn op de plaats waar de opdracht wordt uitgevoerd, en dit ongeacht de oorzaak of de aard van het verlies of de schade;
-
schade die het gevolg is van een gebrek in/aan de goederen die worden aangewend bij de uitvoering van de opdracht;
-
schade die het gevolg is van het oneigenlijke gebruik van goederen op aangeven van de Opdrachtgever of deze zijn aangestelde;
-
schade die het gevolg is van een gebrek of fout in het door derden en/of de Opdrachtgever of diens aangestelde aangeleverde materiaal of in de door hem/haar verrichte voorbereidende werkzaamheden.
8.4. TASCO BV kan niet aansprakelijk worden gesteld voor tekorten van voeding, materiaal of personeel, indien er meer gasten aanwezig zijn dan doorgegeven door de Opdrachtgever.
8.5. Elke vorm van vuurwerk worden niet toegestaan binnen in de zalen. Roken is verboden binnen het gebouw.
Elke vorm of variant van confetti, spuitschuim of andere strooiversiering zijn niet toegestaan binnen de gebouwen. Droge bloemblaadjes bij een ceremonie, vuurstokjes en droogvuur bij een vuurfontein zijn de uitzondering en worden wel toegelaten.
Overtredingen worden aangerekend aan 350,00 EUR excl. btw per item, voor opkuis/beschadigingen. TASCO BV heeft het recht een hogere vergoeding te vragen indien ze de schade daarvoor kan bewijzen.
8.6. De eventuele aansprakelijkheid in hoofde van TASCO BV is in elk geval beperkt tot het te facturen bedrag voor de overeenkomst die ter zake werd gesloten. Bovendien kan TASCO BV enkel aansprakelijk worden gesteld voor de directe schade die het gevolg is van de zware fout en/of opzet in haren hoofde.
8.7. De Opdrachtgever vrijwaart TASCO BV tegen elke verhaal van derden. De Opdrachtgever zal bovendien de toegang tot de plaats van uitvoering en/of levering verbieden aan derden, en dit tijdens de gehele duur van uitvoering van de opdracht.
9. Facturatie/betaling/eigendomsvoorbehoud
9.1. De betalingen per opdracht zullen als volgt gefactureerd worden:
Voor B2B evenementen:
-
30% bij het ondertekenen van de overeenkomst;
-
50% 1 maand voor de opdracht (de betaling dient ten laatste 4 dagen voor de opdracht voldaan te zijn);
-
20% na het evenement.
Voor B2C evenementen:
-
30% bij het ondertekenen van de overeenkomst;
-
30% 1 maand voor de opdracht (de betaling dient ten laatste 4 dagen voor de opdracht voldaan te zijn);
-
40% na het evenement.
Voor offertes kleiner dan 2.000 EUR, worden beide voorschotfacturen gecombineerd in 1 factuur.
9.2. De facturen van TASCO zijn betaalbaar binnen 30 dagen en dit zonder aftrek van enige korting en zonder mogelijkheid tot schuldvergelijking.
9.3. Elke factuur, waarvan het bedrag niet of niet volledig op de vervaldag is vereffend, wordt van rechtswege vermeerderd met een forfaitaire en onverminderd schadevergoeding, gelijk aan 10% van het verschuldigde bedrag, met een minimum van 40,00 EUR, zonder dat een ingebrekestelling vereist is. Bovendien is van rechtswege een interest verschuldigd van 10% per jaar vanaf vervaldatum van de factuur. Gedeeltelijke betalingen zullen eerst worden aangewend ter dekking van kosten, interesten en schadevergoedingen om daarna in mindering te worden gebracht van de hoofdsaldi.
9.4. Het niet betalen van een factuur uiterlijk op haar vervaldag maakt alle schuldvorderingen van TASCO BV onmiddellijk opeisbaar, en geeft TASCO BV de mogelijkheid om de nog lopende overeenkomsten te schorsen, zonder dat dit aanleiding kan geven tot enige vergoeding.
9.5. TASCO BV behoudt zich het recht voor om de factuurprijs evenredig te verhogen indien er meer gasten blijken aanwezig te zijn dan doorgegeven.
9.6. Klachten met betrekking tot facturen dienen te worden gemeld binnen de vijf (5) dagen na factuurdatum bij aangetekend schrijven en dit op straffe van verval.
9.7. De Opdrachtgever kan een klacht niet als reden doen gelden om zijn betalingen op te schorten of uit te stellen.
10. Unisono
10.1. Unisono dient te worden aangevraagd door de Opdrachtgever/organisator van het event via www.unisono.be. TASCO BV kan niet aansprakelijk worden gesteld voor boetes opgelopen tijdens de opdracht/het feest.
10.2. Voor trouwfeesten die niet plaatsvinden in onze locatie Bovengrond, is deze vergoeding standaard inbegrepen in de offerte.
11. Ontbinding/annulaties
11.1. TASCO BV heeft het recht om -op elk ogenblik- van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling elke overeenkomst te ontbinden indien de Opdrachtgever één of meerdere verplichtingen niet zou nakomen, in staat van faillissement wordt verklaard, in staat van vereffening verkeert of zijn vermogen het voorwerp uitmaakt van een beslag.
11.2. Indien de overeenkomst wordt ontbonden in toepassing van art. 10.1 van de Algemene Voorwaarden, heeft TASCO BV recht op een forfaitaire schadevergoeding van 30% (incl. BTW) van het bedrag dat overeenstemt met de waarde van de opdracht, onverminderd het recht van TASCO BV om een hogere vergoeding te vorderen voor de werkelijk geleden schade die zij bewijst, en onverminderd het recht om het gedeelte van de overeenkomst dat reeds zou zijn uitgevoerd in rekening te brengen.
11.3. Annulaties moeten altijd bij aangetekend schrijven worden meegedeeld aan de maatschappelijke zetel van TASCO BV. In geval van annulatie blijft evenwel steeds volgend bedrag verschuldigd door de Opdrachtgever:
-
Meer dan 6 maanden voor de opdracht/het feest: enkel het 1ste voorschot (ook als het op dat moment nog niet gefactureerd is);
-
Tussen 6 maanden en 3 maanden voor de opdracht/het feest: 30% van de overeengekomen prijs;
-
Minder dan 3 maanden voor de opdracht/het feest: 60% van de overeengekomen prijs;
-
Minder dan 30 dagen voor de opdracht/het feest: 100% van de overeengekomen prijs.
12. Nietigheid
12.1. Partijen verklaren uitdrukkelijk dat de eventuele nietigheid of de niet-afdwingbaarheid van een bepaling van onderhavige Algemene Voorwaarden op geen enkele wijze de geldigheid en de afdwingbaarheid van de overige bepalingen van onderhavige Algemene Voorwaarden in het gedrang brengt. Bovendien verklaren partijen dat de nietige of niet-afdwingbare bepaling zal vervangen worden door een geldige bepaling die het dichtst aanleunt bij de wil van partijen zoals deze bij de aanvaarding van de Algemene Voorwaarden bestond.
13. Persoonsgebonden informatie
13.1. De persoonsgebonden informatie is louter bedoeld voor intern gebruik. De Opdrachtgever heeft recht op inzage en verbetering zoals voorzien in de wet betreffende de bescherming van de privacy en dit in het kader van de gegevensverwerking.
14. Toepasselijk recht/bevoegde rechtbanken
14.1. Deze Algemene Voorwaarden worden exclusief beheerst en moeten geïnterpreteerd worden overeenkomstig het Belgische recht.
14.2. Ingeval van geschil met betrekking tot de geldigheid, interpretatie en uitvoering van deze Algemene Voorwaarden zijn enkel de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Limburg bevoegd, onverminderd het recht van TASCO BV om gerechtelijke stappen te ondernemen voor de rechtbanken van de woonplaats van de Opdrachtgever.
14.3. Alle kosten in verband met de invordering langs gerechtelijke weg, inclusief honoraria, zullen ten laste komen van de Opdrachtgever.